Οργάνωση υλικού εργασίας

Η οργάνωση του υλικού για την εργασία σας αποτελεί μία διαδικασία στην οποία περιλαμβάνονται αρκετές αναθεωρήσεις. Γενικά περιλαμβάνει:

Κατά τη διάρκεια της μελέτης κρατήστε σημειώσεις (κατά προτίμηση σε κειμενογράφο). Σε κάθε περίπτωση καταγράψτε τη βιβλιογραφική αναφορά του κείμενου που μελετάτε, καθώς και τη σελίδα στην οποία αναφέρεται η σημείωσή σας.

  • Οργανώστε τις σημειώσεις σας στις ενότητες της πρόχειρης δομής (π.χ. κυρίως κείμενο, συμπεράσματα, κ.λπ.) ή με βάση βασικές έννοιες της εργασίας σας.
  • Χρησιμοποιήστε για τις ενότητες/βασικές έννοιες επικεφαλίδες διαφορετικών επιπέδων. Χρησιμοποιώντας επικεφαλίδες μπορείτε αργότερα να δημιουργήσετε έναν πίνακα περιεχομένων και εύκολα να περιηγηθείτε στις σημειώσεις σας.

Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να βρείτε τα διαφορετικά είδη των σημειώσεων και πότε χρησιμοποιούνται:

ΣτόχοςΕίδος σημείωσηςΠως;
Εύκολος εντοπισμός σημαντικών πληροφοριών, όπως ορισμοί, κύρια ιδέα, σημαντικές λέξεις σε προτάσειςΕπισήμανσηΥπογράμμιση επάνω στο κείμενο ή χρωματισμός του. Αποφύγετε την υπερβολική υπογράμμιση.
Απόσπασμα από ένα κείμενο για την υποστήριξη μίας δικής μας ιδέαςΠαράθεσηΑυτολεξεί αντιγραφή με εισαγωγικά («» ή ""). Αν η παράθεση είναι μεγάλη χρησιμοποιήστε άλλη μορφοποίηση. Μην ξεχάσετε να κάνετε παραπομπή.
Καταγραφή της δική σας ιδέας με αφορμή την ανάγνωση κάποιου κειμένουΣχόλιαΣημειώστε το σχόλιό σας είτε επάνω στο κείμενο, είτε στο περιθώριο. Εναλλακτικά αντιγράψτε στον κειμενογράφο την άποψη που σχολιάζετε (μαζί με την παραπομπή της) και από κάτω καταγράψτε το δικό σας σχόλιο.
Καταγραφή του νοήματος ενός κειμένουΣύνοψη / περίληψηΚαταγράψτε τα βασικά σημεία του κειμένου με ΔΙΚΑ ΣΑΣ λόγια. Μην ξεχάσετε να κάνετε παραπομπή.

 

Σκεφτείτε πως μέσα από την εργασία σας προσπαθείτε να χειριστείτε ένα θέμα σύμφωνα με τις οδηγίες που σας έχουν δοθεί.

Ο αναγνώστης του κειμένου σας θα πρέπει να κατανοήσει τα επιχειρήματά σας και να πειστεί ότι αυτά που έχετε γράψει αποτελούν προϊόν έρευνας, μελέτης, σύνθεσης και κριτικής σκέψης. Το κείμενό σας, επομένως περιγράφει μία ιστορία και απαιτεί κάποια πράγματα να ειπωθούν με συγκεκριμένη σειρά. Για τη δική σας διευκόλυνση, όμως, δε χρειάζεται να γράψετε το κείμενο με την ίδια σειρά που θα το διαβάσουν οι αναγνώστες σας (βλ.παρακάτω πίνακα). 

  • Δημιουργήστε ένα έγγραφο στο κειμενογράφο (π.χ. MS Word) που χρησιμοποιείτε.
  • Δημιουργήστε τις παρακάτω ενότητες ή εκείνες που σας έχει προτείνει ο/η καθηγητής/τριά σας.
  • Ξεκινήστε από το κυρίως μέρος της εργασίας, το οποίο θα χειριστείτε ανάλογα με τις οδηγίες (βλ. Λέξεις-οδηγοί). Το κυρίως μέρος της εργασίας θα πρέπει να είναι χωρισμένο σε κεφάλαια, υποκεφάλαια. Ο αριθμός των μερών αυτών εξαρτάται από το συνολικό μέγεθος που έχει η εργασία, καθώς και το πόσο αναλυτική πρέπει να είναι αυτή.
    Για παράδειγμα αν η εργασία σας αφορά τη σύγκριση δύο θεωριών, θα πρέπει στο κυρίως μέρος της εργασίας σας να παρουσιάσετε την κάθε θεωρία και έπειτα να εντοπίσετε τις ομοιότητες και τις διαφορές.
  • Ειδικά η οργάνωση του κυρίους μέρους της εργασίας ενδέχεται να αλλάξει, όσο προχωράτε στη μελέτη του υλικού σας. 

Βασικά μέρη εργασίας*

Τμήμα εργασίαςΑπαντά στην ερώτησηΣειρά συγγραφής
ΤίτλοςΠοιο είναι το κύριο θέμα της εργασίας;6
ΠερίληψηΤι έκανα; (με λίγα λόγια)7
ΕισαγωγήΠοιο είναι το πρόβλημα με το οποίο ασχολούμαι;3
Κύριο μέροςΒιβλιογραφική επισκόπησηΤι έχει ήδη μελετηθεί από άλλους για το θέμα …..4
ΜεθοδολογίαΠώς έλυσα το πρόβλημα; Τι ακριβώς έκανα;1
ΑποτελέσματαΤι βρήκα;2
Συζήτηση - ΣυμπεράσματαΤι σημαίνουν αυτά που βρήκα / Που καταλήγει η εργασία μου;5
Λίστα αναφορώνΣε ποιων δουλειά αναφέρομαι μέσα στο κείμενό μου;Αυτόματα
Προτεινόμενη βιβλιογραφίαΈχω μελετήσει, αλλά δεν αναφέρω. Χρήσιμα για περαιτέρω με εμβάθυνση στο πρόβλημα της εργασίας.(προαιρετικό)
ΠαραρτήματαΥπάρχουν πρόσθετες πληροφορίες ή δεδομένα;(προαιρετικό)

* Ο πίνακας βασίζεται σε πίνακα του βιβλιοθηκονόμου Greg Anderson (2011, July) και χρησιμοποιείται εδώ με την άδειά του. 

Οργανώστε τη βιβλιογραφία σας κατά τη διάρκεια συγγραφής της εργασίας. Κάθε φορά που σημειώνετε μία ιδέα ή αντιγράφετε ένα απόσπασμα, καταγράψτε τη βιβλιογραφική αναφορά*. Μπορείτε να αντιγράψτε τις βιβλιογραφικές αναφορές:

... βιβλίων από τον Κατάλογο της Βιβλιοθήκης. Επιλέξτε το σύνδεσμο "Εμφάνιση παραπομπής" στην εγγραφή ενός βιβλίου που σας ενδιαφέρει (π.χ. Εγγραφή βιβλίου Θεωρίες μάθησης και αγωγής). Ο κατάλογος εξάγει αναφορές σε APA, Chicago Style & MLA. Δείγμα οθόνης από τον Κατάλογο της Βιβλιοθήκης. Εμφάνιση παραπομπής.
... άρθρων περιοδικών και συνεδρίων από το εργαλείο EasyBib. Επιλέξτε το πρότυπο βιβλιογραφίας που θα χρησιμοποιήσετε και απλά πληκτρολογήστε το μοναδικό αριθμό του άρθρου (DOI  - Digital Object Identifier)Λογότυπο EasyBib
Για τη μόνιμη αποθήκευση της βιβλιογραφίας και την οργάνωσή της, χρησιμοποιήστε το εργαλείο Mendeley.Λογότυπο Mendeley

* Επιβεβαιώστε το στυλ βιβλιογραφίας που πρέπει να χρησιμοποιήσετε. Σημειώστε ότι οι αναφορές γράφονται με διαφορετικό τρόπο μέσα στο κείμενο (παραπομπές - citations) και με διαφορετικό τρόπο στην τελική βιβλιογραφία (αναφορές - references).